Aproape singura motivație reală și cu greutate pentru mine de a folosi un telefon “deștept” e aplicația Pocket (fostă Read It Later). Pocket e aplicația pe care o folosesc mai mult timp și de mai multe ori decât pe toate celelalte aplicații la un loc – cu un ordin de mărime.
Ce face Pocket? Se instalează pe telefon sau tabletă și te ajută să citești offline (fără conexiune activă la internet) diverse pagini web salvate anterior.
Cum salvezi paginile? De exemplu în browserul de pe desktop ai un buton +Pocket pe care dai click și respectiva pagină este salvată imediat în toate dispozitivele tale conectate la internet. Ușor și plăcut-uscat.
După asta, oricând ai timp, te plictisești, stai la coadă sau în pat, poți citi la purtător din lista de pagini salvate.
Partea cu adevărat minunată (dincolo de ușurința de a salva și de faptul că nu ai nevoie de conexiune când citești) este că Pocket afișează paginile formatate civilizat și cu respect pentru cititor. Dacă site-ul are un format “înțeles” de Pocket ceea ce e valabil pentru marea majoritate a site-urile importante de știri, rezultatul care ajunge la ochiul cititorului este unul excelent formatat, fără reclame, fără margini cu linkuri sau te miri ce alte zgomote vizuale, articolul cu informația și atât. Ceva similar deși inferior ca implementare știe Firefox pentru Android sau Safari în modul “reader”. Din cauza asta am ajuns să prefer să citesc prin Pocket știrile, articolele tehnice, bloguri în detrimentul browserului desktop deși am activ în browser cam peste tot AdBlock+.
În afara faptului că îmi folosește și îmi place ca utilizator, Pocket e un serviciu care implementează excelent și necesar cam toate noțiunile legate de “cloud”.
Azi toată lumea IT-ului se screme cu disperare să își atârne cuvântul “cloud” de orice produs, prezentare, pdf sau ppt. Dacă nu ai chiloții cu eticheta “cloud” la uscat pe peretele Facebook ești fără viitor. Nu contează ce sau cum faci, contează să pretinzi că ai ceva în comun cu norul. Din cauza asta noțiunea a ajuns un fel de nouă târfă la modă pentru oamenii din vânzări, privită cu atenție circumspectă și sprânceană ridicată de cine a văzut destule valuri ale modei venind și trecând. Vă amintiți cum cineva trebuia să fie expert în xml la un moment dat sau să dețină experiență de minim 6 luni în .net la alt moment dat, la 1 an înainte de apariția pe piață a primei versiuni .net pentru a fi băgat în seamă?
Ei bine, în marea asta de wannabe și impostori care cu toții urlă CLOUD! pentru ceva bani nemeritați în plus, Pocket este un produs care chiar vine ca o mănușă pe idee, arhitectural și ca implementare. E un exemplu printre nu foarte multele demn de respect tehnic vorbind în care nu s-a fortat nimeni să includă Cloud pe etichetă ca să poată vinde firma ceva mai scump peste un an.
Toate fiind minunate ai putea să te întrebi din ce trăiește Pocket având în vedere că nu afișează grețoasele reclame mijlocite de Google de genul “ai un mesaj nou apasă AICI ACUM!”.
Nu știu ce vând ei de fapt ca să acopere costurile de operare și profiturile, probabil informații despre ce citesc și deci ce cumpără oamenii. Pentru serviciul pe care mi-l fac aș accepta conștient să vândă datele astea anonimizate. Sper că nu vor trece la afișarea de reclame cum atâția alții au făcut pentru că asta ar duce la dispariția a aproape singurului motiv pentru care car în buzunar azi un regretabil găunos Android.