abonamente

Pe vremuri se vindeau aplicații. Ce urât… Azi se vând servicii pe bază de abonament. Ce frumos!

Modelul bazat pe abonament ucide inovația.

Cum așa? Doar ăsta e trendul. Trendul e de bine, nu?

Pe vremea diabolicului Micro$oft cumpărai Office. Cât de captiv deveneai ca și client e discutabil. De ceva vreme există alternative care tratează rezonabil formatele de fișiere ale documentelor dacă ești dispus la sacrificii. Încearcă să încarci documentele MS Office în LibreOffice. A fost greu?

Pe vremea Google nu cumperi nimic, e GRATIS! Toate documentele sunt la ei în schimbul unui rudiment de “aplicație”. Cât ești de captiv? Încearcă să-ți iei documentele din Google Docs și să te muți la… Zoho să zicem. A fost ușor?

Cu cât mai captiv clientul, cu atât mai liniștit furnizorul. Cu cât mai regulat și sigur vin banii, cu atât mai mulți contabili și mai puțini programatori. Cu cât mai mulți contabili, cu atât mai puțină creație. O fi rău? O fi bine?

Are nevoie furnizorul tău de… apă potabilă să inoveze? Plătești lunar, curge apa la robinet, pentru ce să fie apa mai cristalină? Îți stă în gât așa cum e? Ia valea cu reclamațiile că ne plictisești. Și vezi că factura e scadentă în data de 20.

Pe vremuri, imediat ce ți-au vândut Office XP, ba uneori chiar înainte de asta, Micro$ofții aveau deja altă grijă: cum să îți vândă peste 2 ani Office 2003. Grija asta cuplată cu faptul că produsul pe care tocmai l-ai cumpărat era chiar bun (Google Docs e imitația proasta a umbrei palide a lui Word 6 pentru Windows 3.1) îi forța să… INOVEZE. Ca să vrei să dai bani pe următoarea versiune era nevoie ca autorii softului să vină cu ceva NOU, MAI BUN. Asta îi forța să inoveze și atunci când nu aveau concurent: produsul deja vândut era concurentul principal și era un concurent redutabil la preț zero.

Modelul depășit în care cumpărai licența pentru o aplicație nu serviciul online lunar dădea și libertatea de opțiune. Micro$oft au dat-o rău în bară în Office 2007 cu ribbonul – din punctul unora de vedere. Au inovat ce-i drept dar pe mulți i-a deranjat foarte tare inovația asta. Când ai multe milioane de utilizatori orice schimbare deranjează pe unii, chiar atunci când pare o schimbare în bine. În modelul antic, utilizatorii nemulțumiți cu evoluția puteau rămâne liniștiți la Office 2003. Ce-i în mână nu-i minciună și licența pentru Office 2003 era în mână. În sistemul abonament în mână nu ai nimic sau, eventual, poți lua ceva în mână atunci când serviciul e offline. Azi Google nu poate inova similar ca impact nici dacă ar vrea pentru că utilizatorii nu au și nu pot avea sau alege versiunea veche. Azi dacă Google riscă o astfel de inovație și ai neșansa să fii unul dintre clienții captivi nemulțumiți, să fii sănătos! Inovație înseamnă inevitabil și risc.

Azi ești abonat la o tristețe de editor de texte sau tabele care e îngrădit până la limita inepției de fereastra browserului. Dacă ești firmă, pentru asta dai și bani lunar, nu dai doar tot ceea ce faci / speri / imaginezi / cauți / gândești / visezi, sintetizat și gata de a fi indexat și vândut.

Aplicațiile se cumpărau pe bani și atât. Serviciile se cumpără vânzându-ți în primul rând sufletul (dând tot conținutul tău pe tavă). Pentru unele servicii, dacă sufletul nu e destul de valoros mai trebuie să pui și ceva bani. Chestie de opțiune, pentru unii sufletul nu are valoare, pentru alții e neprețuit.

Ai reușit să îți muți documentele de la Google la alt… furnizor cât timp te-am ținut de vorbă despre suflet? Ai multe documente acolo? Foarte multe? Ce să-i faci, în timp s-au adunat…

Vin banii lunar de azi în vecii vecilor amin la Google de pe urma ta? Pentru ce ar inova Google? Există o nevoie reală de inovație în modelul ăsta de consum? Experiența lucrului în Google Docs e atât de dezastroasă pentru cineva care mai știe și alternativele încât chiar ar fi mult loc de inovație – Zoho o arată clar umilind Google Docs la toate capitolele. De ce ar inova Google? Pentru că îi părăsești și te muți la Zoho? Ce glumă proastă.

Google poate inova motivat în materie de vânzare a informațiilor tale, de acolo ar ieși ceva bani în plus. În legătură cu experiența ta de utilizare chiar nu e nevoie, răhățelul de editor de texte e “destul de bun” pentru 90% din popor.

Firmele se zbat pentru clienți: clientul nostru – stăpânul nostru! Cu banii de la clienți cumperi mâncare la copii. Pentru Micro$oft erai Clientul. Pentru Google ești furnizor – clienții lor sunt cei care fac reclamă și cei care cumpără informațiile despre tine. De fapt nu ești nici măcar furnizor (sau ai negociat vreodată cu ei ca un furnizor cu clientul?), ești o vacă de muls care are nevoie de nutreț ca să producă zilnic lapte digital. Ca să produci informația pe care Google să o vândă clienților primești uneltele rudimentare, e suficient. Are nevoie Google să inoveze pentru un nutreț mai gustos sau sănătos?

Pe vremuri Micro$oft erau nevoiți să creeze ceva mai bun nu de dragul tău – clientul – ci pentru vânzările de anul viitor. Nevoia lor de inovație nu era doar substanțială ci vitală. Fără inovație peste 3 ani nu mai aveau ce vinde – softul deja vândut nu mucegăiește. Fără inovație peste 3 ani închideau. Chiar și atunci când nu aveau competitor, pe vremea mea firmele de software erau obligate să inoveze. Și au inovat: modelul aplicațiilor online bazate pe abonament. Totul era mai frumos când eram tânăr. Și vezi că factura e scadentă pe 20.

4 thoughts on “abonamente”

  1. Cred ca acum exista competitie intre google, microsoft (si zoho?) pentru genul „office documents in the cloud”, si din cauza asta sunt fortati sa inoveze.
    Microsoft, cu One Drive si cu Office Web Apps integrate acolo sunt cu mult inaintea lui google docs, cred eu.

    Un alt lucru: un Office 365 (cu SharePoint Online inclus) costa 19 dolari pe luna, si ai tot sharepointul acolo, cu web apps cu tot. E mult mai ieftin asa decat sa ai infrastructura in casa (cu toate costurile asociate). Aici la noi sunt multi clienti care aleg sa migreze asa in nori.

    1. Și în telefonie există competiție, și între providerii de internet la fel, cred că și la furnizorii de energie electrică există „competiție”. Dacă ai contract și plătești abonament așteaptă-te la o companie prietenoasă cu clientul cum e RDS, Electrica, Romtelecom sau peste ocean exemplul la modă zilele astea – Comcast. Așa arată competiția și inovația când plătești abonament și ai contract.

  2. La unele programe gen editor de texte si tabele nu prea ai ce sa inovezi atit. Modificarile de la word97 pana acum sint doar de suprafata. Cred ca cele mai importante schimbari la Word sint in legatura cu formatele pe care le incarca sau in care salveaza si faptul ca vechiul OLE chiar functioneaza (poti sa ai un table din Excel intru-un document de Word). In rest riboane, butoane mai plate si culori mai palide.

    1. Îmi amintești de Nokia care părea să nu prea mai aibă ce să inoveze la telefonul mobil și uite iPhone. Încearcă Google Docs și după asta hai să povestim despre Word 97.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *