Degoo este un serviciu gratuit (sau nu neapărat) cu care poți stoca fișiere în cloud. Nimic nou, avem atâtea alternative:
- Google Drive care încearcă disperați să nu te lase să faci ce vrei cu fișierele ci să ți le ofere spre consum numai prin intermediul sculelor Google – rudimentare dar suficiente pentru majoritate
- Microsoft OneDrive sau cum îi mai spune zilele astea, instalat și fluturat cu de-a sila în fața utilizatorilor Windows, pentru care angajații Microsoft și-au dat patronul în judecată pentru că sunt stresați de atâta spionat pornografie infantilă (și nu numai), uploadată în spațiu “privat” de utilizatori.
- DropBox unde ne am aflat în clar de la tovarășul Snowden că autoritățile au fir direct pentru spionare discreționară și unde infama Condoleezza Rice face (sau făcea) parte din consiliul de administrație. Dacă nu a găsit armele de distrugere în masă în Irak, Condy s-a retras să caute alte lucruri interesante prin fișierele naivilor.
- Mega.co.nz criptat end 2 end cu surse la vedere si fost patron certat cu legea americană deci credibil, cu fonduri tăiate de PayPal pentru că uite așa vor ei, cu firma cumpărată de un chinez și avertismente despre cât de sigur mai e conținutul zilele astea. Totuși 50GB nu e puțin spațiu liber gratuit și atât clientul de sincronizare cât și interfața web sunt bune și funcționează deja de ceva vreme stabil.
etc etc
La club s-a adăugat și Degoo, suedezi parcă (europeni deci au ping mai mare până în Virginia), cu o grămadă de spațiu disponibil în varianta gratuită. Mult tam-tam, multă agitație, am zis hai să încerc. Am instalat aplicația pe telefon. Tot ce știe e să setez folderele pe care să le sincronizeze și alte 2-3 opțiuni elementare. O fi criptat end 2 end? Firma dă asigurări vagi că foarte probabil da. Cum? Nu contează.
Cum accesezi conținutul sincronizat sau uploadat? Te-ai gândi că atât din browser (precum toate serviciile de mai sus) cât și din aplicațiile native care asigură și sincronizarea. Din browser… ghinion. Serviciul nu permite (încă?). Din aplicația mobilă clar nu, nu există opțiuni pentru așa ceva. Începi să te gândești la FAQ? Ei bine da, documentația spune că dacă vrei să îți vezi fișierele uploadate trebuie să o faci din aplicația pentru desktop. Interesant. Asta am și încercat. Din noiembrie încerc periodic să instalez aplicația Windows pe un Windows 10 destul de îngrijit și din păcate actualizat cu forța la zi. Fără succes până azi. Azi am încercat iar să instalez clientul Windows și după două încercări care au părut mai degrabă dezinstalări (ale versiunilor defecte instalate și semidezinstalate anterior) am reușit să obțin mesajul de succes:
Instalarea s-a terminat. Te rugăm apasă pe Finish pentru a continua (ceea ce tocmai s-a terminat). Mesajele cu “te rugăm să apeși” EXIT/CLOSE/OK/FINISH – sau oricare alt buton fix îmi plac aproape la fel de mult cu întrebările care se termină cu butoanele OK și Cancel. Deci am biruit, am dat click pe Finish ca să demonstrez că nu sunt un robot probabil. Mi s-a deschis o frumoasă pagină de mulțumire:
Probabil trandafirii din ramă nu sunt afișați pentru că s-a depășit limita de trafic la provider (că tot vorbim de o firmă care se ocupă de stocare).
Am deschis aplicația unde mi s-a propus pentru autentificare o adresă de e-mail ce-i drept a mea dar pentru care nu am cont și care nu înțeleg de unde a fost extrasă. După logare firewallul mi-a cerut să aprob accesul Degoo deși nu văd pentru ce, după mintea mea clientul ar trebui să stabilească doar conexiuni spre server, nu altceva. Am așteptat răbdător jumătate de minut să se umple o bară de progres nu știu exact pentru ce dar la cât a durat e posibil să-mi fi furat cam orice dorea:
La final am văzut clientul Windows pe care mă chinui să-l văd de 2 luni încoace și unde sper să îmi pot vedea și accesa datele uploadate:
Nu găsesc ușor un browser pentru conținutul meu din cloud dar insist. Probabil aici o fi că altundeva chiar nu are unde:
Uite și fișierele arhivate de test de pe telefon, e drept că aceleași fișiere în două locuri diferite dar nu contează:
Aleg un folder unde să îmi descarc tot de test ceva din ce am uploadat anterior (mai exact pe desktop ca să pot șterge ușor). Aplicația se plânge ca are nevoie de un folder gol pentru restaurare, răspund cu OK și aplicația începe restaurarea oricum, evident nu pe desktop unde i-am cerut. Nu am idee de ce a vrut un folder gol pentru ca oricum crează un subfolder numit Recovery 2017-01-12. Se deschide o fereastră cu progresul descărcării deci promite să se achite de sarcini:
Uitați-vă la viteza de descărcare.
O opțiune remarcabilă este păstrarea fișierelor în cloud chiar dacă ele au fost șterse din dispozitivul sursă. Partea interesantă este cum va putea mai târziu un utilizator să șteargă fișierele “orfane” având în vedere că tot ce poți face din clientul de desktop este să descarci, nu să muți, nu să redenumești, nu să ștergi iar clienții mobili nu permit nici atât pe când client web nici măcar nu există. Bine că măcar există coș de gunoi, precis vine și ștergerea, toate la timpul lor.
Cireașa de pe tort o reprezintă o clauză din termenii și condițiile de funcționare care spune că, de dragul tău, la 5 zile după dezinstalarea aplicației toate datele tale din cloud, uploadate de-alungul anilor, vor fi șterse. Ce bună idee.
După toate astea încă încerc să îmi dau seama cum au imaginat autorii că un utilizator normal ar putea să le folosească serviciul. Mai încerc – 100GB gratis sună prea bine să renunț așa ușor. Pe total pare o firmă căreia îți vine să îi încredințezi prețioasele tale date personale. Dacă atâția suedezi au reușit înainte, dacă a reușit Abba să cânte pe Spotify din bucătăria lor Ikea unde au parcat un Volvo crem dar foarte sigur, vor reuși sigur și Degoo. Sau nu?
PS: după ce am scris toată povestea, am fost la masă, mi-am plimbat câinele prin zăpada proaspătă și am revenit, Degoo a reușit să restaureze 13% din cei 113MB cât avea. Asta ca să dăm și o dimensiune numerică întregii balade.
PPS: ca să terminăm într-o notă optimistă un sfat util. Dacă vă dați seama că descărcarea nu se poate finaliza până la plecarea în concediu și doriți să renunțați, nu căutați butonul Cancel imaginea de mai sus, nu are rost. Interfața este minimalistă tot de dragul nostru. Dați click dreapta undeva prin zona unde scrie Recovery 2017-0-12, credeți-mă pe cuvânt că e click-abil, mi-am dat seama că e un listview după liniuța verticală din stânga textului Progress ;) Nu aveți pentru ce, oricum descărcarea nu se oprește iar dacă închizi clientul Degoo, ea este reluată la următoare pornire, indiferent de Cancel.
Eu cred ca ar putea sa mearga mult mai rapid daca eshti la ei in birou conectat la reteaua interna … exact cum au testat ei sistemul.
Eu cred că „sistemul” încă nu a ajuns în faza de testare.
Eu cred ca tu tocmai l-ai testat