Nu așteptam o experiență artistică de la Android pentru că nu aștept nimic rafinat de la Google. În opinia mea Google nu e o companie capabilă să creeze software care strălucește. Poate angaja pe oricine de pe planetă – degeaba. Google e un broker de reclame online. Poarte fi o meserie bănoasă (în cazul lor este), eventual respectabilă (în cazul lor nu este) dar nu are nimic a face cu dezvoltarea de software. Ei iau de la unii și dau altora reclame pe ecran. Atît. Tot ce nu e revînzare de reclamă e pentru Google secundar, e doar mijloc indirect de sporire a veniturilor. Android e tot asta. Nu provine din plăcerea de a scrie software sau dintr-o vocație sau pasiune pentru asta. Android ca orice produs Google are singurul scop de a lărgi numărul de exemplare umane care rumegă reclama distribuită de Google.
Lipsa de pasiune pentru software și scopul sau misiunea Google se văd clar în Android așa cum pentru mine se văd clar în cam tot ce am văzut venit de la Google (G-mail, Docs, Chrome etc). Cînd ești un vînzător de reclamă online și “scrii” software doar ca să mărești vînzările de reclame, indiferent pe cine angajezi, rezultatul va fi cel mult bun, niciodată strălucitor.
Android ca și G-mail sau Chrome au personalitate nulă. Ele nu trebuie să existe, nu trebuie să se vadă, nu trebuie să impresioneze în niciun fel. Trebuie să existe pentru utilizator doar reclama pusă la dispoziția clienților de către Google prin intermediul acestor softuri. Cînd mă uit la un software Microsoft (de exemplu) sau chiar Apple, văd că acolo lucrează și graficieni sau artiști sau oameni care pun ȘI suflet. Afacerea, scopul și pasiunea lor e software-ul. E imposibil să fii bun în domeniul tău, să lucrezi la ceea ce te pasionează cel mai mult împreună cu alții ca tine și să nu se vadă ȘI ceva strălucire. Oamenii pasionați lasă în munca lor ceva imposibil de cuantificat sau redat în manuale: stil, personalitate, strălucire.
Cînd ești un producător de detergenți și pentru a vinde mai mult detergent îți faci un departament muzical care să facă muzică de pus pe CD-urile care se dau gratis în cutia de 10Kg, poți angaja pe Pink Floyd – rezultatul va fi pe măsura întregului – muzică eventual OK care la apogeul calității sale vinde mai mult detergent. Arta și strălucirea NU așa se fac. Așa se face comerț ordinar.
Tehnic ce face Google e mai degrabă o adunătură de lucruri lipite cu bandă izolatoare de toate culorile, cu super-glue sau ace de gămălie – cum se nimerește mai ușor pe moment. Tot ce e gratis sau de vînzare și eventual util se ia, se bagă în cazan (fără simțul proporțiilor), se cîrpește, adăugește, trunchiază, înghesuie și MAI ALES – NEAPĂRAT – BRĂNDUIEȘTE! Nici măcar banda izolatoare cu care se leagă să stea cît de cît legate piesele ansamblului nu e asortată măcar coloristic. De asta și produsele lor sînt în fază eternă de test, proof of concept, alfa sau în cazul cel mai fericit beta. Nici măcar nu simt nevoia să-și vadă produsul finalizat, oricare ar fi el. Se vede clar că nu iubesc ceea ce fac. Dacă îmi iubesc munca aș vrea să o văd din cînd în cînd finalizată, să-mi pot spune măcar mie însumi “asta am făcut în ultimii 2 ani și îmi place”.
Google vinde reclamă. Pentru ei software-ul e un agent de vînzări ca oricare altul. Ce se poate aștepta de la ei în aceste circumstanțe?… Exact asta a și ieșit – Android. Poate fi oricît de bun după orice metrică sau măsurătoare dar niciodată la Google, Android nu va avea speranța să se ridice la rangul de creație. Am înțeles asta trecînd de la ecranul mare al PC-ului, ocrotit de tona de gunoi din reclamele Google de Adblock plus la noul tablet. Pe ecranul mic al unui tablet cu browser de la Google, fără reclame blocate, adevărul se vede limpede. 50% din spațiul ecranului cam pe orice website de știri e reclamă vîndută de Google (și aici mă refer la cele mai respectabile site-uri!). Ecranul mic a fost pentru mine o oglindă fidelă a ceea ce face Google și a loculului software-ului în întregul ansamblu. La Google software-ul e o anexă subjugată unui singur scop: utilizatorul trebuie să înghită cît mai multă reclamă. Orice altceva nu contează. Dacă pentru acest scop e nevoie să cîrpim și 3-4 softuri luate de la alții, o facem și pe asta, ce poate fi așa grav? Angajați pe cineva și gata! Și haideți mai repede să ne vedem de treaba noastră.
Îngrozitor de negativ, nu? Nu.
Android se va impune ca un tăvălug (deja o face). Android e sistemul de operare venit în momentul și în condițiile în care lumea chiar are nevoie. Toate gadgeturile chinezești aveau nevoie de un sistem de operare gratuit. Dacă el și funcționează, dacă în plus e susținut și promovat de o companie cum e Google, Android e darul perfect pentru un domeniu care explodează. Android e în situația în care era Windows la începutul anilor 90. Ce perfecțiune? Ce absolut? Alea-s pentru perdanți. Ne trebuie acum, ieftin, pentru mase. Calitatea e secundară (vezi MySQL vs Postgres). Trebuie să fii la momentul potrivit în locul potrivit și dacă se poate să ai nume. Cine investește în produsul perfect care apare peste 2 ani, va da faliment înainte de lansarea pe piață. Android are timp să se maturizeze DUPĂ ce va mătura concurența în spațiul IT mobil. Rețeta e verificată, succesul e garantat.
Android nu e închis, Android e liber și asta dă posibilitatea ALTORA ca bazîndu-se pe el să și creeze – lucru de care nu numai că nu sînt capabili dar nici măcar nu sînt vag interesați cei de la Google.
Android nici nu e rău! Pentru cazul cu adevărat catastrofic, Google au produsul deja pregătit. Doamne ferește-ne de ChromeOS.
Sper sa n-ai dreptate.