norul “gratis”

Unde te duci pe internet, ești asaltat de oferte de servicii gratis (cu mascule). Google sînt campioni în a îți vinde gratis aproape tot ce au: e-mail, docs, maps, toate sînt GRATIS.

Cînd nu ai cu adevărat nevoie de serviciile lor, prețul pe care îl plătești e unul necuantificabil: le dai pe veci tot ce se poate ști despre tine. Asta primește cînd ești tînăr Google de la tine în schimbul unui e-mail destul de șubred sau unui docs ca vai de lume. Tot ce poți să speri e să nu ajungi cineva destul de important ca informațiile pe care le are Google despre tine să devină semnificative. Dacă ești un nimeni din miliard, valorezi doar cîtă reclamă ți se poate vinde.

Paranteză improbabilă: calculele lor sînt mai bine făcute: din miliard, un număr semnificativ vor ajunge să conteze. Ai vrea să fii candidat la… președinție avînd în tinerețe e-mailul la Google și chat-ul pe Gtalk? Da, știu – sigur nu ți se va întîmpla ȚIE dar SIGUR i se va întîmpla altcuiva.

Mai interesante devin lucrurile cînd te-ai luat cu vorba și treptat ai ajuns să depinzi de ei. Ți-ai organizat firma, colaboratorii sau viața bazîndu-te pe serviciile lor, ai crescut dependent uneori organic de serviciile “gratuite” – de fapt achitate în contrapartidă cu digestia reclame și cam cu toate informațiile personale.

Ai crescut dar copilăria se termină. Ești pregătit pentru viață. La un moment dat constați ca ai nevoie de încă un gigabyte pentru niște documente sau e-mail, de încă 2 conturi, de a include o hartă în serviciile pe care le vinzi (la urma urmelor lumea trebuie să cîștige ca să plătească măcar ‘netul și curentul). Ba chiar telefonul nu-ți mai merge fără binecuvîntarea serverelor furnizorilor de servicii “gratis” de genul Itunes, MS Live, Appstore. În zilele astea ajungi să nu mai poți suna decît la 112 fără user și parolă la Microsoft Live (aviz amatorilor de Windows 7 Mobile).

În secunda în care te-ai făcut măricel și Google află că poți fi trimis la muncă sau ai card (și sigur află, înainte ca tu însuți să-ti fi citit e-mailul), vei afla și prețul în bani pentru economia făcută la început profitînd de “gratuități”. Dacă băieții te știu sau te simt dependent de ei, prețul va fi la discreția lor: ți-au trebuit ani să-ți dezvolți afacerea, nu poți renunța la atîta muncă, la atîta timp investit deci strîngi din dinți și plătești. E doar începutul unei “frumoase colaborări” între șoricel și elefant, colaborare în care vei blestema lunar, la fiecare factură.

La început mai toți cei mici au impresia că nu vor crește mari deci nu vor avea problema asta. În cazul cel mai fericit în care totuși cresc, problema e deja planificată și așteaptă să se întîmple, Google a gîndit și investit în avans, e vremea să ia camăta.

Orice dependență e un lucru rău. Dependențele de servicii online sînt dintre cele mai rele: nu ai fost cuminte – în secunda următoare nu mai ai nimic. Potențialele victime nu întrevăd întotdeauna implicațiile și har domnului, tineri curajoși care încă nu s-au ars sînt încă din belșug.

Pentru ei și doar pentru ei Google, Microsoft, Amazon și prietenii lor construiesc de zor noi și monstruoase datacentre-uri: imense pușcării digitale pentru ideile și fantezia viitorilor antreprenori. Acolo se vor duce aproape toți banii dumneavoastră.

8 thoughts on “norul “gratis””

  1. Citeva obiectii:
    – gmail nu mi se pare deloc subred, in citiva ani de cind il folosesc pot sa numar pe degetele de la o mina de cite ori a fost jos.
    – cine are o firma si foloseste servicii free online are sa aibe alte probleme mai mari decit astea.

    Acuma intr-adevar daca Vasile care are 17 ani acuma si un cont de gmail si poate ajunge senator mai incolo poate avea niste probleme dar asta ar da intr-un scenariu in care Google l-ar santaja cu ceva si nu mi se pare plauzibil. Oricum Vasile daca are atita minte sa ajunga senator poate sa prinde la un moment dat ca nu mai vrea sa foloseasca contul de gmail.
    Ideea de baza este ca cine foloseste servicii online free pentru chhestii serioase e prost si isi merita soarta. un fel de selectie naturala or something :P

  2. De acord ca dependenta de servicii online per se NU e ceva bun, dar deja traim intr-o lume de tot felul de dependente: de masina, de curent, de telefonul, de cardul de credit.

    Nu e decat inca una in plus.

    In ceea ce priveste antreprenorii: a folosi servicii online existente pentru a crea altele noi e un trend incontestabil si care mobilizeaza mari resurse si care a realizat si cateva succese. Practic, fie ca vrem fie ca nu, viata se schimba: retele sociale, colaborare internationala fara precedent, aplicatii disponibile de oriunde…

    Sigur, poti sa te intrebi? Mai ai libertate? Spinoza acum aproape 4 sute de ani scria ca „libertatea e necesitate inteleasa”…

    Si inca o chestie: aveti grija ce pantofi va cumparati de la Mall! http://www.gpsshoe.com/images/GPSShoe0709.pdf

  3. @Sumache: recunosc că o multime de antreprenori incearcă să folosească serviciile online și mobilizează mari resurse pentru asta. Asta e și problema după mine. Peste 5 ani, dacă nu depindeau de google sau amazon, unu-doi dintre ei ar fi putut să se trezească cu un nou Facebook. Cu depedența de gît… nicio șansă.
    Succesele antreprenorilor care investesc în serviciile astea vor fi în mai mică măsura succesele lor și în mai mare masură succesele Google, Amazon & Co.
    Antreprenorii cu idei geniale vor fi reduși cu mecanismul ăsta la mașini de făcut bani așa cum „patronul” franchizei McDonalds, Fornetti sau Lukoil are aripi zero și are „salariu” aproape fix. El e antreprenor pe hîtie sau cînd vine vorba de cheltuieli/pierderi dar în rest muncește și produce bani pentru firma mamă de care depinde integral, cu care nu se poate măsura și care dictează. În condițiile astea rămîne puțin loc de creativitate sau revoluții.
    Cît despre trend, există atîtea trenduri, marea majoritate efemere. Trend/modă: cred că e bine să le lansezi sau exploatezi/vinzi dar nu să le urmezi personal.
    Succesul micilor antreprenori (de care ajungem sa auzim) parca are legatura mai degraba cu diferentierea lor fata de trend decit cu aderarea la curent.

    Cînd mă gîndesc la Google sau Live gratis îmi amintesc de o vorbă zisă în același context de un om mult mai deștept: „și cașcavalul din cursa de șoareci e gratis.”

  4. @Renton: puțină informație de la google :-)

    INTEGRAL


    If you’ve done nothing wrong
    You’ve got nothing to fear
    If you’ve something to hide
    You shouldn’t even be here

    Long live us
    The persuaded we
    Integral
    Collectively
    To the whole project
    It’s brand new
    Conceived solely
    To protect you

    One world
    One reason
    Unchanging
    One season

    If you’ve done nothing wrong
    You’ve got nothing to fear
    If you’ve something to hide
    You shouldn’t even be here

    You’ve had your chance
    Now we’ve got the mandate
    If you’ve changed your mind
    I’m afraid it’s too late
    We’re concerned
    You’re a threat
    You’re not integral
    To the project

    Sterile
    Immaculate
    Rational
    Perfect

    Everyone has
    Their own number
    In the system that
    We operate under
    We’re moving to
    A situation
    Where your lives exist
    As information
    One world
    One life
    One chance
    One reason
    All under
    One sky
    Unchanging
    One season

    If you’ve done nothing wrong
    You’ve got nothing to fear
    If you’ve something to hide
    You shouldn’t even be here

    You’ve had your chance
    Now we’ve got the mandate
    If you’ve changed your mind
    I’m afraid it’s too late
    We’re concerned
    You’re a threat
    You’re not integral
    To the project

    Sterile
    Immaculate
    Rational
    Perfect

    (Tennant/Lowe)

  5. Eu am probleme cu intelegerea versurilor cintate in limbi straine. uneori si in romana, dar acolo cred ca se intimpla pentru ca de la un timp sunt ineptii, nu versuri.

    ce pot spune e un simplu ms, mrx:)

  6. @Renton: si eu pot numara pe degete de cite ori a fost jos dar imi amintesc una dintre ocazii cind a fost jos (pentru mine cel putin) aproape o zi intreaga. Gmail desi il folosesc, azi arata putin cam primitiv. Compara-l cu e-mailul de la yahoo care arata cam ca o aplicatie rich client (chiar si ca viteza de reactie, nu doar ca experienta de lucru in browser). Mai degraba ma refeream la docs care e un servici chiar primitiv si subred. Cind vrei sa vezi ceva similar dar incomparabil dpdv calitativ, uita-te la writer.zoho.com (sau la spreadsheet-ul lor sau la celelalte N servicii pe care le ofera). Google docs e chiar foarte in urma aici.

Dă-i un răspuns lui Renton Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *